У“ехнолог≥¤ впровадженн¤ CASE-засоб≥вФ
«м≥ст
“ехнолог≥¤ впровадженн¤ CASE-засоб≥в
1 ¬изначенн¤ потреб у CASE-засобах
1.1 јнал≥з можливостей орган≥зац≥њ
1.2 ¬изначенн¤ орган≥зац≥йних потреб
1.4 ¬изначенн¤ критер≥њв усп≥шного впровадженн¤
1.5 –озробка стратег≥њ впровадженн¤ CASE-засоб≥в
ѕроцес усп≥шного впровадженн¤ CASE-засоб≥в не обмежуЇтьс¤ т≥льки њх використанн¤м. Ќасправд≥ в≥н охоплюЇ плануванн¤ ≥ реал≥зац≥ю множини техн≥чних, орган≥зац≥йних, структурних процес≥в, зм≥н у загальн≥й культур≥ орган≥зац≥њ, ≥ заснований на ч≥ткому розум≥нн≥ можливостей CASE-засоб≥в.
Ќа спос≥б впровадженн¤ CASE-засоб≥в може вплинути специф≥ка конкретноњ ситуац≥њ. Ќаприклад, ¤кщо замовник в≥ддаЇ перевагу конкретному засобу, або в≥н обумовлюЇтьс¤ вимогами контракту, етапи впровадженн¤ повинн≥ в≥дпов≥дати такому визначеному вибору. ” ≥нших ситуац≥¤х в≥дносна простота або складн≥сть засобу, ступ≥нь узгодженост≥ або конфл≥ктност≥ з ≥снуючими в орган≥зац≥њ процесами, необх≥дний ступ≥нь ≥нтеграц≥њ з ≥ншими засобами, досв≥д ≥ квал≥ф≥кац≥¤ користувач≥в можуть призвести до внесенн¤ в≥дпов≥дних коректив у процес впровадженн¤.
ƒаний етап включаЇ дос¤гненн¤ розум≥нн¤ потреб орган≥зац≥њ ≥ технолог≥њ наступного процесу впровадженн¤ CASE-засоб≥в. ¬≥н повинен призвести до вид≥ленн¤ тих областей д≥¤льност≥ орган≥зац≥њ, у ¤ких застосуванн¤ CASE-засоб≥в може принести реальну користь. –езультатом даного етапу Ї документ, що визначаЇ стратег≥ю впровадженн¤ CASE-засоб≥в.
ѕершою д≥Їю даного етапу Ї анал≥з можливостей орган≥зац≥њ у в≥дношенн≥ њњ технолог≥чноњ бази, персоналу ≥ використовуваного ѕ«. “акий анал≥з може бути формальним або неформальним.
‘ормальн≥ п≥дходи визначаютьс¤ моделлю оц≥нки зр≥лост≥ технолог≥чних процес≥в орган≥зац≥њ CMM (Capability Maturity Model), розробленоњ SEI (Software Engineering Institute), а також стандартами ISO 9001: 1994, ISO 9003-3: 1991 ≥ ISO 9004-2:1991. ” центр≥ уваги цих п≥дход≥в знаходитьс¤ анал≥з р≥зноман≥тних аспект≥в процес≥в, що в≥дбуваютьс¤ в орган≥зац≥њ.
ƒл¤ отриманн¤ ≥нформац≥њ щодо положенн¤ ≥ потреб орган≥зац≥њ можуть використовуватис¤ неформальн≥ оц≥нки й анкетуванн¤. —писок простих питань, що можуть допомогти в неформальн≥й оц≥нц≥ поточноњ практики використанн¤ ѕ«, технолог≥њ ≥ персоналу, приведений нижче.
¬≥дпов≥д≥ на дан≥ питанн¤ можуть визначити т≥ област≥, де автоматизац≥¤ може принести ефект. ” противному випадку може ви¤витис¤, що удосконалюванн¤ процесу розробки ≥ супроводу ѕ«, програм навчанн¤ й ≥нших функц≥й б≥льш прийн¤тно, чим придбанн¤ нових засоб≥в. ƒе¤к≥ з цих удосконалень можуть ви¤витис¤ необх≥дними дл¤ отриманн¤ максимальноњ вигоди в≥д впровадженн¤ будь-¤ких засоб≥в.
ƒан≥ питанн¤ ¤вл¤ютьс¤, по сут≥, пос≥бником ≥з збору ≥нформац≥њ, необх≥дноњ дл¤ визначенн¤ ступен¤ готовност≥ орган≥зац≥њ до впровадженн¤ CASE-технолог≥њ. «агальн≥ питанн¤
-використовувана модель ∆÷ (каскадна або сп≥ральна);
-використовуван≥ методи (структурн≥, обТЇктно-ор≥Їнтован≥).—туп≥нь адаптац≥њ методу до потреб орган≥зац≥њ; квал≥ф≥кац≥¤ сп≥вроб≥тник≥в;
-на¤вн≥сть документованих стандарт≥в (формальних або неформальних) по анал≥зу вимог, специф≥кац≥¤м ≥ проектуванню, кодуванню ≥ тестуванню;
-к≥льк≥сн≥ метрики, використовуван≥ в процес≥ розробки ѕ«, њхнЇ використанн¤;
-види документац≥њ, що випускаЇтьс¤ в процес≥ ∆÷ ѕ«;
-на¤вн≥сть групи п≥дтримки засоб≥в проектуванн¤.
ѕроекти, що ведутьс¤ в орган≥зац≥њ
-середн¤ тривал≥сть проекту в людино-м≥с¤ц¤х;
-середн¤ к≥льк≥сть спец≥ал≥ст≥в, що беруть участь у проектах р≥зноман≥тних категор≥й (невеликих, середн≥х ≥ крупних);
-середн≥й розм≥р проект≥в р≥зноман≥тних категор≥й у терм≥нах кодових метрик (наприклад, у р¤дках вих≥дних код≥в), спос≥б вим≥ру.
“ехнолог≥чна база
“ехнолог≥чна база орган≥зац≥њ включаЇ не т≥льки техн≥чн≥ засоби, використовуван≥ при розробц≥ ѕ«, але також мови, засоби, методи ≥ середовище функц≥онуванн¤ ѕ«. ÷¤ база ≥стотно впливаЇ на виб≥р п≥дход¤щих CASE-засоб≥в. ѕитанн¤, що стосуютьс¤ технолог≥њ, включають наступн≥:
-доступн≥ обчислювальн≥ ресурси, платформа розробки;
-р≥вень доступност≥ ресурс≥в, вузьк≥ м≥сц¤, середн≥й час оч≥куванн¤ ресурс≥в;
-ѕ«, використовуване в орган≥зац≥њ, ≥ його характер (готов≥ програмн≥ продукти, власн≥ розробки);
-ступ≥нь ≥нтеграц≥њ використовуваних програмних продукт≥в, механ≥зми ≥нтеграц≥њ (≥снуюч≥ ≥ планован≥);
-тип ≥ р≥вень мережних можливостей, доступних груп≥ розробник≥в;
-використовуван≥ мови програмуванн¤;
-середн≥й в≥дсоток знову розроблювальних, повторно використовуваних ≥ реально експлуатованих додатк≥в.
ѕерсонал
√оловною ц≥ллю оц≥нки персоналу ¤вл¤Їтьс¤ визначенн¤ його в≥дношенн¤ до можливих зм≥н (позитивного, нейтрального або негативного). ѕитанн¤, що стосуютьс¤ оц≥нки персоналу, включають наступн≥:
-реакц≥¤ сп≥вроб≥тник≥в орган≥зац≥њ (¤к окремих людей, так ≥ колектив≥в) на впровадженн¤ новоњ технолог≥њ. Ќа¤вн≥сть досв≥ду усп≥шних або безусп≥шних впроваджень;
-на¤вн≥сть л≥дер≥в, спроможних серйозно вплинути на в≥дношенн¤ до нових засоб≥в;
-на¤вн≥сть прагненн¤ Ђзнизуї до удосконалюванн¤ засоб≥в ≥ технолог≥њ;
-обс¤г навчанн¤, необх≥дного дл¤ ор≥Їнтац≥њ користувач≥в у нов≥й технолог≥њ;
-стаб≥льн≥сть ≥ р≥вень плинност≥ кадр≥в.
√отовн≥сть
÷≥ллю оц≥нки готовност≥ орган≥зац≥њ Ї визначенн¤ того, наск≥льки вона спроможна сприйн¤ти ¤к негайн≥, так ≥ довгостроков≥ насл≥дки впровадженн¤ CASE-засоб≥в. ѕитанн¤, що стосуютьс¤ оц≥нки готовност≥, включають наступн≥:
-п≥дтримка проекту з боку вищого кер≥вництва;
-готовн≥сть орган≥зац≥њ до довгострокового ф≥нансуванн¤ проекту;
-готовн≥сть орган≥зац≥њ до вид≥ленн¤ необх≥дних спец≥ал≥ст≥в дл¤ участ≥ в процес≥ впровадженн¤ ≥ до њхнього навчанн¤;
-готовн≥сть персоналу до ≥стотноњ зм≥ни технолог≥њ своЇњ роботи;
-ступ≥нь розум≥нн¤ персоналом масштабу зм≥н;
-готовн≥сть техн≥чних спец≥ал≥ст≥в ≥ менеджер≥в п≥ти на можливе короткочасне зниженн¤ продуктивност≥ своЇњ роботи;
-готовн≥сть кер≥вництва до довгострокового оч≥куванн¤ в≥ддач≥ в≥д вкладених кошт≥в.
ќц≥нка готовност≥ орган≥зац≥њ до впровадженн¤ CASE-технолог≥њ повинна бути в≥двертою ≥ ретельною, оск≥льки у випадку в≥дсутност≥ такоњ готовност≥ вс≥ зусилл¤ по впровадженню потерпл¤ть ф≥аско.