У“ехнолог≥¤ впровадженн¤ CASE-засоб≥вФ
«м≥ст
“ехнолог≥¤ впровадженн¤ CASE-засоб≥в
1 ¬изначенн¤ потреб у CASE-засобах
1.1 јнал≥з можливостей орган≥зац≥њ
1.2 ¬изначенн¤ орган≥зац≥йних потреб
1.4 ¬изначенн¤ критер≥њв усп≥шного впровадженн¤
1.5 –озробка стратег≥њ впровадженн¤ CASE-засоб≥в
ѕотреби орган≥зац≥њ в CASE-засобах повинн≥ не дуже розходитис¤ з реальною ситуац≥Їю на ринку або власних можливост¤х розробки. ƒосл≥дженн¤ ринку проводитьс¤ шл¤хом вивченн¤ л≥тератури по CASE-засобах, в≥дв≥дуванн¤ конференц≥й ≥ сем≥нар≥в, проведених постачальниками (њх перел≥к приведений наприк≥нц≥ даного огл¤ду) ≥ користувачами CASE-засоб≥в. ѕри проведенн≥ даного анал≥зу необх≥дно зТ¤сувати можлив≥сть ≥нтеграц≥њ конкретного CASE-засобу з ≥ншими засобами, використовуваними (або планованими до використанн¤) орган≥зац≥Їю. р≥м того, важливо отримати достов≥рну ≥нформац≥ю про засоби, ¤ка заснована на реальному користувацькому досв≥д≥ ≥ зведенн¤х в≥д користувацьких груп.
ќбумовлен≥ критер≥њ повинн≥ дозвол¤ти к≥льк≥сно оц≥нювати ступ≥нь задоволенн¤ кожн≥й ≥з потреб, повТ¤заних ≥з впровадженн¤м. р≥м того, по кожному критер≥ю повинно бути визначене його конкретне оптимальне значенн¤. Ќа визначених етапах впровадженн¤ ц≥ критер≥њ повинн≥ анал≥зуватис¤ дл¤ того, щоб визначити поточний ступ≥нь задоволенн¤ потреб.
як правило, б≥льш≥сть орган≥зац≥й зд≥йснюЇ впровадженн¤ CASE-засоб≥в дл¤ того, щоб п≥двищити продуктивн≥сть процес≥в розробки ≥ супроводу ѕ«, а також ¤к≥сть результат≥в розробки. ѕроте, р¤д орган≥зац≥й не займаютьс¤ ≥ не займалис¤ ран≥ше збором к≥льк≥сних даних по зазначених параметрах. ¬≥дсутн≥сть таких даних ускладнюЇ к≥льк≥сну оц≥нку впливу. ” цьому випадку рекомендуЇтьс¤ розробка в≥дпов≥дних метрик. ≤нформац≥¤ про так≥ метрики приведена в стандартах IEEE Std 1045-1992 (IEEE Standard for Software Productivity Metrics) ≥ IEEE Std 1061-1992 (IEEE Standard for a Software Quality Metrics Methodology).
” тому випадку, ¤кщо базов≥ метричн≥ дан≥ в≥дсутн≥, орган≥зац≥¤ найчаст≥ше може вит¤гти корисну ≥нформац≥ю з≥ своњх проектних арх≥в≥в.
р≥м продуктивност≥ ≥ ¤кост≥, корисну ≥нформац≥ю про стан впровадженн¤ CASE-засоб≥в також можуть дати й ≥нш≥ характеристики орган≥зац≥йних процес≥в ≥ персоналу. Ќаприклад, оц≥нка ступен¤ усп≥шност≥ впровадженн¤ може включати в≥дсоток проект≥в, що використовують CASE-засоби, рейтингов≥ оц≥нки р≥вн¤ квал≥ф≥кац≥њ спец≥ал≥ст≥в, повТ¤зан≥ з використанн¤м CASE-засоб≥в ≥ результати опитуваннь персоналу з приводу ставленн¤ до використанн¤ CASE-засоб≥в. ≤нш≥ приклади проектних характеристик, котр≥ можуть бути оц≥нен≥ к≥льк≥сно наведен≥ нижче:
-узгоджен≥сть проектних результат≥в;
-точн≥сть варт≥сних ≥ планових оц≥нок;
-зм≥на зовн≥шн≥х вимог;
-дотриманн¤ стандарт≥в орган≥зац≥њ;
-ступ≥нь повторного використанн¤ ≥снуючих компонент≥в ѕ«;
-обс¤г ≥ види необх≥дного навчанн¤;
-типи ≥ моменти ви¤вленн¤ проектних помилок;
-обчислювальн≥ ресурси, що використовуютьс¤ CASE-засобами.
—тратег≥¤ впровадженн¤ повинна забезпечувати задоволенн¤ потреб ≥ критер≥њв, визначених ран≥ше. —тратег≥¤ включаЇ наступн≥ складов≥:
-орган≥зац≥йн≥ потреби;
-базов≥ метрики, необх≥дн≥ дл¤ подальшого пор≥вн¤нн¤ результат≥в;
-критер≥њ усп≥шного впровадженн¤, повТ¤зан≥ з задоволенн¤м орган≥зац≥йних потреб, включаючи оч≥куван≥ результати посл≥довних етап≥в процесу впровадженн¤;
-п≥дрозд≥ли орган≥зац≥њ, у котрих повинне виконуватис¤ впровадженн¤ CASE-засоб≥в;
-вплив, що робитьс¤ на ≥нш≥ п≥дрозд≥ли орган≥зац≥њ;
-стратег≥њ ≥ плани оц≥нки ≥ вибору, п≥лотного проектуванн¤ ≥ переходу до повномасштабного впровадженн¤;
-основн≥ чинники ризику;
-ор≥Їнтований р≥вень витрат ≥ джерела ф≥нансуванн¤ процесу впровадженн¤ CASE-засоб≥в;
-ключовий персонал ≥ ≥нш≥ ресурси.
Ќеобх≥дно в≥дзначити, що впровадженн¤ новоњ технолог≥њ може включати важлив≥ ≥ складн≥ зм≥ни в культур≥ орган≥зац≥њ. —уттЇва увага повинна прид≥л¤тис¤ рол¤м р≥зноман≥тних груп, прит¤гнутих у процес таких зм≥н. Ќайб≥льш суттЇв≥ рол≥ включають наступн≥:
-спонсор (звичайно з числа менеджер≥в вищого р≥вн¤). ƒана роль Ї критичною дл¤ п≥дтримки проекту ≥ забезпеченн¤ необх≥дного ф≥нансуванн¤. —понсор повинен мати ч≥тке розум≥нн¤ необх≥дност≥ серйозних зусиль, повТ¤заних з впровадженн¤м CASE-засоб≥в, ≥ тривалост≥ пер≥оду оч≥куванн¤ в≥дчутних результат≥в;
-виконавець - звичайно особа (або група ос≥б), ¤ка усв≥домлюЇ потенц≥йн≥ можливост≥ новоњ технолог≥њ, ¤ка користуЇтьс¤ авторитетом серед техн≥чного персоналу ≥ здатний очолити процес впровадженн¤ новоњ технолог≥њ;
-ц≥льова група - звичайно включаЇ менеджер≥в ≥ техн≥чний персонал, що будуть прит¤гнут≥ до безпосереднього використанн¤ CASE-засоб≥в, а також спец≥ал≥ст≥в, що будуть прит¤гнут≥ поб≥чно, таких, ¤к фах≥вц≥ з документуванн¤, персонал п≥дтримки мереж≥ ≥ замовники. ѕовинн≥ бути визначен≥ потреби кожноњ з таких груп ≥ план њх ефективного задоволенн¤.
” загальному випадку, впровадженн¤ CASE-засоб≥в повинно управл¤тис¤ ≥ ф≥нансуватис¤ таким же чином, ¤к ≥ будь-¤кий проект розробки ѕ«. —тратег≥¤ впровадженн¤ може бути перегл¤нута у випадку по¤ви додатковоњ ≥нформац≥њ.
≤снуЇ дек≥лька п≥дход≥в до розробки стратег≥њ впровадженн¤ CASE-засоб≥в. ¬≥дносн≥ переваги того або ≥ншого п≥дходу перед ≥ншими повинн≥ розгл¤датис¤ в контекст≥ специф≥ки конкретноњ орган≥зац≥њ. ќсобливе значенн¤ при цьому надаЇтьс¤ персоналу орган≥зац≥њ ≥ процесу розробки ѕ«.
Ќизх≥дний п≥дх≥д до розробки стратег≥њ визнаЇ важлив≥сть досл≥дженн¤ вс≥х тип≥в CASE-засоб≥в ≥ документуванн¤ процес≥в розробки ≥ супроводу ѕ« в дан≥й орган≥зац≥њ до того, ¤к визначаютьс¤ вимоги до CASE-засоб≥в. ѕри цьому виконуЇтьс¤ загальний анал≥з процесу створенн¤ ≥ супроводу ѕ« в орган≥зац≥њ. ƒаний п≥дх≥д найчаст≥ше т¤гне за собою загальну реорган≥зац≥ю процес≥в створенн¤ ≥ супроводу ѕ« в тому ступен≥, у ¤кому це повТ¤зано з CASE-засобами. –езультатом такоњ реорган≥зац≥њ стаЇ великомасштабна стратег≥¤ автоматизац≥њ процес≥в створенн¤ ≥ супроводу ѕ«.
ѕеревага низх≥дного п≥дходу пол¤гаЇ в тому, що в≥н охоплюЇ вс≥ процеси створенн¤ ≥ супроводу ѕ«, забезпечуючи максимально можливу њхню автоматизац≥ю. ≤ншою перевагою Ї придбанн¤ ≥нтегрованого набору засоб≥в, оск≥льки кожне окреме постачанн¤ п≥дпор¤дковуЇтьс¤ загальн≥й стратег≥њ. Ќизх≥дний п≥дх≥д також може бути легко ≥нтегрований у загальну стратег≥ю розвитку процесу створенн¤ ≥ супроводу ѕ«, у ¤коњ впровадженн¤ CASE-засоб≥в Ї т≥льки одним з аспект≥в.
Ќедол≥ки даного п≥дходу пол¤гають у наступному:
-низх≥дний п≥дх≥д потребуЇ дл¤ своЇњ реал≥зац≥њ значних людських ≥ ф≥нансових ресурс≥в;
-у загальному випадку, широкомасштабний п≥дх≥д такого роду не дозвол¤Ї користувачам достатньо швидко приступити до практичного використанн¤ засоб≥в;
-спадний п≥дх≥д може призвести до в≥дносно серйозних зм≥н ≥снуючих в орган≥зац≥њ процес≥в. –еал≥зац≥Їю такого п≥дходу важче управл¤ти, ≥, кр≥м того, в≥н м≥стить у соб≥ п≥двищений ризик провалу, ¤кий веде до того, що CASE-засоби Ђкладутьс¤ на полкуї.
Ќизх≥дний п≥дх≥д рекомендуЇтьс¤ дл¤ в≥дносно зр≥лих орган≥зац≥й з ст≥йким процесом створенн¤ ≥ супроводу ѕ«, ¤к≥ прагнуть укласти вс≥ необх≥дн≥ ресурси в ц≥лком зак≥нчену роботу. ўоб п≥двищити можлив≥сть усп≥ху, потр≥бно прийн¤тт¤ серйозних зобовТ¤зань з боку ¤к кер≥вництва, так ≥ потенц≥йних користувач≥в.
¬исх≥дний п≥дх≥д починаЇтьс¤ з визначенн¤ де¤кого засобу або типу засоб≥в, що потенц≥йно можуть допомогти орган≥зац≥њ в пол≥пшенн≥ виконанн¤ поточноњ роботи. ќрган≥зац≥¤ може пот≥м оц≥нити можливий вплив засоб≥в на процес розробки ≥ супроводу ѕ«.
ѕереваги даного п≥дходу пол¤гають у наступному:
-невелика автоматизац≥¤ може бути виконана при м≥н≥мальних витратах;
-автоматизац≥¤ може бути виконана за короткий пром≥жок часу, дозвол¤ючи швидко усунути в≥дом≥ недол≥ки в ≥снуючих процесах;
-невеликий масштаб висх≥дноњ стратег≥њ дозвол¤Ї краще фокусувати ≥ контролювати вплив, ¤кий робитьс¤ на ≥снуюч≥ процеси.
Ќедол≥ки даного п≥дходу пол¤гають у наступному:
-засоби, ¤к≥ отримуютьс¤ ¤к результат окремих вз¤тих застосувань даного п≥дходу, можуть погано ≥нтегруватис¤ м≥ж собою. ÷е може призвести до необх≥дност≥ виконанн¤ великого обс¤гу ручноњ роботи;
-у той час ¤к конкретн≥, пор≥вн¤но невелик≥ проблеми вир≥шуютьс¤ достатньо швидко, до р≥шенн¤ фундаментальних проблем, повТ¤заних ≥з широким кругом процес≥в розробки ѕ«, справа звичайно не доходить.
¬исх≥дний п≥дх≥д рекомендуЇтьс¤ дл¤ орган≥зац≥й ≥з вузько специф≥чними потребами в автоматизац≥њ, ¤к≥ не потребують загального удосконаленн¤ процес≥в. ” де¤ких випадках може ви¤витис¤ не занадто практичним приступати до такого удосконалюванн¤, не визначивши найактуальн≥ш≥ потреби в автоматизац≥њ. ” той час ¤к даний п≥дх≥д може допомогти орган≥зац≥њ задовольнити найактуальн≥ш≥ потреби ≥ розвити основн≥ процеси, залишаЇтьс¤ суттЇва небезпека того, що обраний зас≥б не зробить суттЇвого впливу на так≥ чинники, ¤к ¤к≥сть ≥ продуктивн≥сть.
Ќайб≥льш рац≥ональна стратег≥¤ може сполучити характеристики обох п≥дход≥в. Ќаприклад, спадн≥ методи можуть використовуватис¤ дл¤ визначенн¤ стандарт≥в ¤кост≥ орган≥зац≥њ, потреб у засобах ≥ оч≥куваних результат≥в, тод≥ ¤к висх≥дн≥ методи можуть використовуватис¤ дл¤ оц≥нки ≥ вибору конкретних CASE-засоб≥в, розробки план≥в впровадженн¤ ≥ контролю його результат≥в.